Programe si proiecte educationale


UNICEF -  ISE - SCOALA GIMNAZIALA NR. 1 CARACAL 
ZEP - ZONE DE EDUCATIE PRIORITARA 

          
           Proiectul „Implementarea sistemului zone de educaţie prioritară. Program de formare într-o reţea de şcoli-pilot din învăţământul obligatoriu” se derulează în unitatea nostra incepnd cu anul scolar 2011-2012. 
          În ultimii ani, în România au existat iniţiative de promovare a măsurilor de protejare şi încurajare a diversităţii etnice şi culturale, precum şi acordarea de asistenţă copiilor şi tinerilor proveniţi din categorii dezavantajate socio-economic. Cu toate acestea, impactul acestor măsuri este încă timid. Există numeroase provocări în spargerea cercului vicios sărăcie-excludere-nivel redus de educaţie, în special în cazul copiilor care provin din celecategoriile marginalizate sociale. De exemplu, copiii care aparţin populaţiei rrome, copiii post-instituţionalizaţi, copiii cu nevoi speciale de educaţie, populaţie situată în zone defavorizate socio-economic etc. 
          Proiectul propus de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) are la bază o serie de concluzii ale cercetărilor anterioare, care au evidenţiat faptul că există o serie de şcoli plasate în mediul rural sau urban în care ponderea elevilor aparţinând categoriilor defavorizate este foarte ridicată. Acestea se confruntă cu multiple dificultăţi din perspectiva participării la educaţie: resurse materiale precare, deficit de personal didactic calificat, amploare mare a fenomenelor de abandon şi neşcolarizare. 
          Pornind de la aceste provocări, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a derulat, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului ( MECT) şi al reprezentanţei UNICEF în România, un program-pilot de intervenţie integrată prin sistemul ZEP (Zone de Educaţie Prioritară). Sistemul are ca obiectiv sprijinirea acţiunilor educative în zonele în care condiţiile economice şi sociale constituie un obstacol pentru reuşita şcolară a copiilor. 
          Sistemul ZEP a fost experimentat în premieră în România într-o şcoală dintr-un cartier periferic din municipiul Giurgiu (judeţul Giurgiu), a cărei populaţie şcolară întruneşte aproape în totalitate caracteristicile categoriilor defavorizate socio-economic. Programul a urmărit tipurile de intervenţie specifice sistemului ZEP, vizând toate cauzele participării reduse la educaţie cuprinse atât în categoria determinanţilor şcolari (deficitul de personal didactic calificat, nivelul redus al resurselor materiale, influenţele negative ale ethos-ului şcolar etc.), cât şi individuale (stare precară a sănătăţii, dificultăţi de adaptare şcolară ş.a.) şi socio-familiale (sărăcie, nivel redus de instruire al părinţilor, şomaj, atitudine rezervată privind educaţia copiilor). 
               În proiectul ZEP au fost implicate o serie de şcoli din judeţul Olt printre care: Şcoala cu clasele I-VIII nr. 1 Caracal , Şcoala cu clasele I-VIII Vadastra , Şcoala cu clasele I-VIII nr. 1 Slatina. Efectul proiectului a fost de creştere a nivelului indicatorilor privind participarea la educaţie, ameliorarea rezultatelor şcolare, îmbunătăţirea calităţii resurselor umane şi materiale ale şcolii. Ca program pilot, sistemul ZEP poate reprezenta una din soluţiile pe termen lung pentru managementul comunităţilor multi-etnice şi pentru combaterea marginalizării socio-culturale şi economice a unor categorii de populaţie. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu